perjantai 11. tammikuuta 2013

Remmikäytös

Meillä on pienoinen dilemma(ylläri, koska ei olisi ;) ) nimeltä vetäminen. Olen onnistuneesti saanut kitkettyä Indyltä vetämisen aikoinaan, kun etujalka leikattiin ensimmäisen kerran. Kun Indy oli tarpeeksi hyvässä kunnossa, lenkkeilimme sen jälkeen lähinnä vapaana, silloin kun vielä Nummelassa asuimme mehtässä. Toisen leikkauksen jälkeen tuli uusi remmirupeama, silloin taas muisteltiin vähän vanhoja juttuja ja pian jo muutimmekin Laruun mieheni luokse. No problemos, ei se kauheasti vedä.

Mutta nyt olen lepsuillut, olen jopa käyttänyt meidän vanhan pikkukoiran flexiä, koska en kestä katsella, kun koirani peitsaa ja tiedän sen aiheuttavan vielä lisää ongelmia selkään. Toisessa vaakakupissa kuitenkin painaa innokkaan koiran sekoilu ja oma sekä koiran vaara liukastua ja loukata itsensä vetämisen takia, vetämisestä johtuvat niskaongelmat.

Meillä on ollut lisäksi ongelmaa hajumaailman kanssa. Olen yleisesti ajatellut, että pissatuslenkeillä saa haistella mielensä mukaan, kunhan ei jäädä hajuille asumaan. Nyt kuitenkin hajut vie koiraa myös vapaana ja treeneissä nenä iskeytyy maahan tekemisen loputtua. Kuten mulle treeneissäkin sanottiin, pitää ottaa koiraa vähän paremmin haltuun, sen pitää kuunnella mun sanaa, kun kehotan sitä jatkamaan matkaa kanssani. Ennen näillä asioilla ei ollut niin väliä, asuttiin metsässä ja koira oli vapaana, jolloin kykenin jättämään koiran jälkeeni ja katoamaan. Kyllä neitiin tuli vauhtia, kun huomasi jääneensä yksin. Kaupungissa tämä ei ole mahdollista, joten joko saan kiskoa koiran pois hajulta tai hyvällä tuurilla se käskystä jatkaa matkaa. Tai sitten olen lepsuillut, koska nyt kun olen vaatinut enemmän olemaan koiraa kuulolla, vaatinut sen lopettamaan toiminnan. Tähän väliin pitäisi varmaan kirjoittaa, mitäs olen taas epäjohdonmukainen.. niin.

Kuva viime vuoden vaiheesta, on se kiva, kun koira palkkautuu helposti.. ;) Tosin nahkaremmi alkaa näyttää aika.. tapetulta :)
Eilen käveltiin pidempi tunnin lenkki, josta suurin osa hihnassa. Vaadin Indyä olemaan koko lenkin vetämättä ja pysymään lähelläni. Haistella sai ainoastaan alkulenkistä, pissan ajan ja sitten mentiinkin aika joitain pätkiä, että vasta luvalla sai haistella. Tätä jatkui siihen asti, että päästiin mettään, jossa Indy pääsi juoksentelemaan. Oli se ihan kiva ottaa koira takas kiinni, kun sen nätisti loppumatkan vaan muutamalla huomautuksella käveli aika nätisti, vai pari kertaa taisi sekoilla vetämään ;) Jotain jäi siis päähän, vai oliko se tolkuton riehuminen?

Nyt lukemaan, palailen asiaan sunnuntaina tai maanantaina. Mennään sunnuntaina visiolle treenailemaan ja maanantaina käydään kentällä, jos ei ole liian kylmä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti